*
مهردادی از آسمان
*
*
*
*این حرفهای«مهرداد» را که خواهید خواند را از سایت «بیبیسی» بیرون کشیدم. خبرنگار «بیبیسی» در بخش فارسی، یک گفتوگوی کوتاه با مهرداد داشت، حدود چهار سال پیش، زمانی که مهرداد داشت روی آلبوم مانیفست کار میکرد و آلبوم«عکس فوری» هم تازه منتشر شده بود.ر
*
پرسشهایی که در این گفتوگو با مهرداد مطرح شده، چندان چنگی به دل نمیزند، اصولن من خیلی بهندرت دیدهام که مصاحبهکننده یا خبرنگار ایرانی، پرسشهای اساسی و درست از هنرمند بپرسد، نمیدانم چرا اینها از تکرار سیر نمیشوند. اما مهرداد که هنرمند است، بسیار ماهرانه و هنرمندانه به پرسشهای خبرنگار نهچندان بلد، پاسخ میدهد.ر
*
من دوست میدارم با هنرمندی مانند مهرداد، کسی به گفتوگو بنشیند که گفتوگو کردن را خیلی خوب بلد باشد و در مسیرش به بیراهه نرود. بداند که درمقابل هنرمندی مانند مهرداد چه پرسشهایی را باید مطرح کند.ر
*
مهرداد در این گفتوگو از آلبوم «عکس فوری» حرف میزند و خیلی خوب پیش میرود، اما خبرنگار به واقع نمیداند چه باید بپرسد. در همین حرفهایی که مهرداد در بارهی آلبوم«عکس فوری» عنوان کرده، میشد دهها سوال مفید و ارزنده پرسید که صد البته پاسخهای مفید و شنیدنی هم با خود به همراه داشت، اما خُب! نشد.!! در ضمن این گفتوگو در اتومبیل انجام شده. عنوان گفتوگو مهردادی از آسمان بود، من هم همین عنوان را به مطلب سنجاق کردم، چون عنوان زیبایی است. ر
*
مهرداد در بارهی آلبوم«عکس فوری» گفت:ر
*
ضبط این آلبوم با هدف مشخصی شروع شد و ترانههای آن نوشته شد. میدانستیم که چه کار داریم میکنیم. به همین جهت از ترانهی «دیوار یار» به ترانهی «عکس فوری» که یک ترانهی عاشقانه است، میرسیم.ر
*
پرسشهایی که در این گفتوگو با مهرداد مطرح شده، چندان چنگی به دل نمیزند، اصولن من خیلی بهندرت دیدهام که مصاحبهکننده یا خبرنگار ایرانی، پرسشهای اساسی و درست از هنرمند بپرسد، نمیدانم چرا اینها از تکرار سیر نمیشوند. اما مهرداد که هنرمند است، بسیار ماهرانه و هنرمندانه به پرسشهای خبرنگار نهچندان بلد، پاسخ میدهد.ر
*
من دوست میدارم با هنرمندی مانند مهرداد، کسی به گفتوگو بنشیند که گفتوگو کردن را خیلی خوب بلد باشد و در مسیرش به بیراهه نرود. بداند که درمقابل هنرمندی مانند مهرداد چه پرسشهایی را باید مطرح کند.ر
*
مهرداد در این گفتوگو از آلبوم «عکس فوری» حرف میزند و خیلی خوب پیش میرود، اما خبرنگار به واقع نمیداند چه باید بپرسد. در همین حرفهایی که مهرداد در بارهی آلبوم«عکس فوری» عنوان کرده، میشد دهها سوال مفید و ارزنده پرسید که صد البته پاسخهای مفید و شنیدنی هم با خود به همراه داشت، اما خُب! نشد.!! در ضمن این گفتوگو در اتومبیل انجام شده. عنوان گفتوگو مهردادی از آسمان بود، من هم همین عنوان را به مطلب سنجاق کردم، چون عنوان زیبایی است. ر
*
مهرداد در بارهی آلبوم«عکس فوری» گفت:ر
*
ضبط این آلبوم با هدف مشخصی شروع شد و ترانههای آن نوشته شد. میدانستیم که چه کار داریم میکنیم. به همین جهت از ترانهی «دیوار یار» به ترانهی «عکس فوری» که یک ترانهی عاشقانه است، میرسیم.ر
*
دیوار یار بخشی از درد دل بچههای ایرانست. بچههایی که برای عشق و آزادی التماس میکنند و دلشان میخواهد در مملکت آزادی زندهگی بکنند، دست همدیگر را بگیرند و راحت در اجتماع به هم عشق بورزند. شهیارقنبری با این ترانه، به نوعی حرف دل آن بچهها را نوشت و من هم آهنگاش را ساختم و تنظیم کردم. این به نوعی شکستن آن دیوار بود، دیواری که بین دو یارقرار داشت.ر
*
اما در عاشقانهی عکس فوری تمام تصویری که از این ترانه میگیرید، مثل یک عکس فوریست که یک لحظه میآید و میرود. اسم آلبوم هم از همین ترانه گرفته شده. ر
*
وقتی به ترانهی نسل ما میرسیم، دوباره برمیگردیم به آن بچههای نسل گمشده. این روند همینطور در این آلبوم ادامه پیدا میکند.ر
*
در واقع دراین آلبوم با آهنگ دیوار یار شروع میکنیم و با آهنگ رقص بیاجازه داستان را تمام میکنیم. ارتباط بین این دو آهنگ بسیار زیباست. همان بچههايی که باید مردهاشان اینور باشند و زنهاشان اونور، و حتا اجازه ندارند با هم برقصند، سرانجام به اعتراض میرسند و این که رقص بیاجازه قشنگه.ر
شهیار بسیار زیبا این ترانهها را نوشته. آهنگها رو من ساختم و تنظیم کردم.ر
*
هفتاد درصد صداها، سازهای زندهست یا نمونهای از سازهای زنده و بقیه سازهای الکترونیکی. ولی در مجموع، ریتمی که برای این کار در نظر گرفته شده و صداهایی که انتخاب شده، درحقیقت جدیدترین صداهاییست که در تکنولوژی امروزه در موسیقی استفاده میشود. تنظیم این آهنگها با کارهایی که در لسانجلس ضبط میشود، تفاوت زیادی دارد.ر
*
از ابتدای کار هنریام تا به امروز، پُرفروش ترین کار من آلبوم«عکس فوری» بوده و استقبال بسیارخوبی از این آلبوم شده. از مردم به خاطر این استقبالشان متشکرم.ر
دیوار یار بخشی از درد دل بچههای ایرانست. بچههایی که برای عشق و آزادی التماس میکنند و دلشان میخواهد در مملکت آزادی زندهگی بکنند، دست همدیگر را بگیرند و راحت در اجتماع به هم عشق بورزند. شهیارقنبری با این ترانه، به نوعی حرف دل آن بچهها را نوشت و من هم آهنگاش را ساختم و تنظیم کردم. این به نوعی شکستن آن دیوار بود، دیواری که بین دو یارقرار داشت.ر
*
اما در عاشقانهی عکس فوری تمام تصویری که از این ترانه میگیرید، مثل یک عکس فوریست که یک لحظه میآید و میرود. اسم آلبوم هم از همین ترانه گرفته شده. ر
*
وقتی به ترانهی نسل ما میرسیم، دوباره برمیگردیم به آن بچههای نسل گمشده. این روند همینطور در این آلبوم ادامه پیدا میکند.ر
*
در واقع دراین آلبوم با آهنگ دیوار یار شروع میکنیم و با آهنگ رقص بیاجازه داستان را تمام میکنیم. ارتباط بین این دو آهنگ بسیار زیباست. همان بچههايی که باید مردهاشان اینور باشند و زنهاشان اونور، و حتا اجازه ندارند با هم برقصند، سرانجام به اعتراض میرسند و این که رقص بیاجازه قشنگه.ر
شهیار بسیار زیبا این ترانهها را نوشته. آهنگها رو من ساختم و تنظیم کردم.ر
*
هفتاد درصد صداها، سازهای زندهست یا نمونهای از سازهای زنده و بقیه سازهای الکترونیکی. ولی در مجموع، ریتمی که برای این کار در نظر گرفته شده و صداهایی که انتخاب شده، درحقیقت جدیدترین صداهاییست که در تکنولوژی امروزه در موسیقی استفاده میشود. تنظیم این آهنگها با کارهایی که در لسانجلس ضبط میشود، تفاوت زیادی دارد.ر
*
از ابتدای کار هنریام تا به امروز، پُرفروش ترین کار من آلبوم«عکس فوری» بوده و استقبال بسیارخوبی از این آلبوم شده. از مردم به خاطر این استقبالشان متشکرم.ر
**
آنسه امیری
هفتم امردادماه 1387 خورشیدی
*