Tuesday, February 19, 2008

ترانه‌ی سروته نوار

*
نگاهی به تنظیم ترانه‌ی«سروته نوار»ر
*
آلبوم«عکس فوری»ر
*
*
یکی از زیباترین تنظیم‌های مهرداد آسمانی، تنظیم ترانه‌ای با نام سر ته نواراست. سرو ته نوار، ترانه‌ی جدیدی بود که بر روی آهنگی قدیمی از پرویز خان اتابکی نوشته شد.ر

* ستاره آی ستاره با آهنگ «پرویز اتابکی» ، شعر«شهیار قنبری» و تنظیم «واروژان» در سال 1348 اجرا شده بود، این ترانه، عاشقانه‌ی زیبایی بود که در زمان خود بسیار مورد استقبال قرار گرفت.ر
*
* سی پنج سال بعد، ترانه سرای«ستاره آی ستاره» برروی همان آهنگ قدیمی پرویزخان اتابکی، ترانه‌ای تازه نوشت از جنس این زمان، تند و معترض و فریادگر، با نام سرو ته نوار ... این بار، مهرداد آسمانی با تنظیمی نو و مطابق با فضای امروز، تن‌پوشی تازه و برازنده بر پیکر ترانه‌ی جدید پوشاند و خود نیز صدای فریاد بُغضی چندساله شد.ر
*
* ملودی هر دو ترانه، یک‌سان است اما تنظیم با توجه به این که دیگر در فضای سی‌وپنج سال پیش نیستیم، به‌کلی تغییرکرده و همان‌گونه که متن ترانه بیان‌گراحوال زمان حال است، تنظیم ترانه نیز بسیار موفق هم‌گام با متن آن پیش رفته است...ر
*
* مهرداد در پی انتقال حس سرکش و معترض متن سروته نوار، ترانه را با ریتمی تند که هماهنگ با ریتم زنده‌گی امروز است، به زیبایی و بسیار درست تنظیم کرد و در این کار بسیار موفق بود.ر
*
* ** **
ر«مهرداد» در این باره می‌گوید:ر
*
آهنگ ستاره آی ستاره 8/6 ضبط شده و سروته نوار 4/4 هست و این، دو داستان مختلف هست، اگر کسی کاری را بر عهده می‌گیرد و می‌خواهد به شکلی تازه باز خوانی کند، باید که کار تازه‌ای انجام بدهد.
ر
*
ر«ستاره آی ستاره» در زمان خودش فوق‌العاده بوده و باید در زمان خودش استفاده می‌شده که شده، و توانایی که ستاره آی ستاره داشته آن‌قدر زیاد بوده که امروز می‌توانیم از آن استفاده کنیم و این امتیاز برای آقای اتابکی ست.
ر

*
امروز اگر بخواهیم به موسیقی دنیا نگاه کنیم می‌بینیم که موسیقی دنیا بیش‌تر براساس ریتم است، و این زمان، زمان ریتم ... من فکر می‌کنم با توجه به این‌که در این دوره کار موسیقی می‌کنم باید با زمان خودم پیش بروم، اگه بخواهم کاری را بازخوانی کنم، کاری را که موفق بوده و آهنگ‌سازش هم آهنگ‌ساز بسیار خوبی بوده و در آن زمان هم آن آهنگ خیلی خوب کار کرده، باید این کار را به نوعی اجرا کنم که نفسی تازه در آن باشد و به همین دلیل هم ریتم را عوض کردم چون هر ریتمی برای زمان خودش خوب است.ر
*
شاید سی سال دیگر، جوان دیگری بیاید و این آهنگ را به گونه‌ای دیگری ضبط کند، یعنی از برداشتی که از موسیقی زمان خودش دارد، آهنگ را ضبط کند. من آن ملودی را ارنجمنت کردم و فکرم این بود که به موسیقی امروز نزدیک باشد... توجه داشته باشید که من در مورد دانش موسیقی حرف نمی‌زنم، دارم در مورد نگاه به موسیقی حرف می‌زنم وگرنه از نظر دانش که همه آگاه‌اند که آقای اتابکی استاد هستند و کارشان فوق‌العاده زیباست، ولی نگاه، نگاه متفاوتی ست با نگاهی که من دارم یا انسان‌های دیگر دارند.ر
*
به همین دلیل است که من فکر می کنم اگر یک هنرمند آلبوم‌اش را بعداز پانزده سال یا بیست سال ری‌ارنج بکند کار بسیار خوبی ست، یعنی شما ورژن دیگری از آن آهنگ را خواهید شنید که نو و تازه است.ر
**
اما می‌دانم که برای طرفداران خانم گوگوش «ستاره آی ستاره» دل‌نشین‌تراست چون صدای گوگوش را با خود همراه دارد. ولی شما صدای من و صدای گوگوش را در این دو ترانه در نظر نگیرید و آهنگ‌ها را بدون اجرا گوش کنید، بعد تغییرات دو زمان مختلف را در این دو کار حس خواهید کرد، یعنی مشخص است که ملودی جان تازه‌ای گرفته و هم‌گام با امروز هست. ر
*

یکم اسفند ماه 1386 خورشیدی
*